Meat&Grill: Carina SAVA @ MEWEM

Am zis-o de mai mlt timp că poporul ăsta a mers mult timp doar într-un motor și nu neapărat în cel mai bun. Pe de altă parte nici nu sunt adeptul hai să promovăm femei sau bărbați de dragul egalității de gen pe oriunde, oricum. Ce putem face este să dăm jos barierele și preconcepțiile și să lăsăm lucrurile să decurgă natural.

Uite, de exemplu, experiența mea – care e destulă în underground/alternativ- zice că evenimentele organizate de femei ies mai bine. Mai cu stres, dar ies mai bine. Cu toate astea sunt puține care se încumetă în zona asta.

Așa am ajuns la MEWEM, evenimentul MMB care își propune un program de mentoring pentru femeile care vor să intre pe zonă. Carina Sava este coordonatorul de proiect și a fost de acord să intre în dialog cu mine și întrebările mele impertinente.



Io: Cine e Carina Sava?

CS: Carina Sava e o fată din Timișoara care în studenție voia să lucreze în PR sau advertising, dar care s-a rătăcit prin industria muzicală. S-a trezit manager de artiști pe la 20 și un pic de ani, i-a plăcut și și-a propus să învețe cât mai multe despre industria muzicală. 

Io: Ce te atrage la proiectul ăsta și care crezi că vor fi dificultățile pe care le vei întâlni?

CS: MEWEM este fix genul meu de proiect: are o doză importantă de educație atât de necesară în industria de entertainment, o componentă de networking și mai ales una inspirațională, care din multe puncte de vedere mi se pare cea mai importantă. E genul de program din care mi-ar fi plăcut să fac parte când am dat cu nasul de industria muzicală. Cred că m-ar fi ajutat să înțeleg mai repede cum funcționează lucrurile, mi-ar fi oferit acces direct la femei cu experiență în domeniu și mi-ar fi dat fix doza aia de încredere care de multe ori le lipsește femeilor, mai ales la începutul carierei, când avem tendința să overthink fiecare pas. 

Io: Știu că sunt mai puține femei azi care activează în zona asta. Tu te-ai lovit personal de vreo preconcepție discriminatorie?

CS: Cred că de multe ori preconcepțiile astea sunt atât de adânc întipărite în mentalul colectiv încât aproape că nu-ți dai seama dacă sunt reale sau nu. Dar o situație pe care am întâlnit-o în mod repetat a fost cea în care mergeam la întâlniri de business cu artistul cu care lucram (bărbat), iar interlocutorul i se adresa aproape exclusiv lui. Multă vreme am justificat că are legătură cu faptul că el era vedeta sau că eu eram foarte tânără, el avea mai multă experiență. Doar că situația se repeta și pe măsură ce eu căpătam mai multă experiență și eram insoțită și de alți artiști bărbați. Vorbind cu alte femei din industrie am constatat că nu eram eu excepția, dimpotrivă. Se pare că e o situație des întâlnită și când însoțitorul alături de care o femeie participă la întâlnire nu e neapărat artist, ci coleg, partener de business, uneori chiar subaltern. Prima impresie pentru interlocutori este că factorul de decizie, deci cărora trebuie să li se adreseze este bărbatul. Sigur că pe masură ce discuțiile avansează și relațiile de business se solidifică situația asta se întâlnește tot mai rar. Dar cred că niște prejudecăți inconștiente există.

Io: În afară de cutumele sociale și lacunele educaționale crezi că mai sunt și alți factori care pot fi considerați ca dezavantajând femeile s-o ia pe drumul industriei culturale?

CS: Nu mi-e clar la ce te referi prin lacune educaționale, dar clar cutumele sociale au un rol în situația actuală. Pe de altă parte, din ce putem observa în jur, nu e o problemă specifică doar industriei culturale. La modul general avem de echilibrat balanța și interesant e că în România lucrurile nici măcar nu stau la fel de rău ca în alte țări civilizate. De exemplu, într-un studiu din 2018 al Eurostat despre diferența salarială dintre bărbați și femei România era pe locul 2 după Luxemburg cu cea mai mică astfel de diferență. Ce să zic, avem și moșterniri pozitive din perioada comunistă 😊.

Io: Nu poți face singură așa că spune-ne cine-s colegele din proiect ? Le-ai ales tu? S-au oferit ele?

CS: Știi, uneori te prinzi de cât de mișto e un proiect din reacțiile pe care le generează în jur. Pentru mine a fost uimitor cât de ușor au acceptat să fie mentori niște femei care în general au o agendă încărcată, au responsabilități și sunt foarte atente la cum își împart timpul. Dar toate doamnele pe care le-am sunat au fost foarte deschise și și-au dorit să se implice în proiect pentru că le-a plăcut ideea de a da mai departe din ce au învățat și de a încuraja alte femei din industriile creative. Avem o colecție frumoasă de femei din toate zonele din music business, de la comunicare la case de discuri, de la festivaluri la management, industrii creative, educație etc. 



Io: Ceva despre proces. După înscrierea pe platformă urmează o preselecție? Ce “material” ar trebui să aibă cine se înscrie la mentoring? Ce căutați la ele?

CS: Formularul pe care îl au de completat cele care doresc să se înscrie în proiect e foarte stufos, dar fiecare întrebare are rolul ei. Din atenția și detaliile cu care răspund ne putem face o impresie despre seriozitatea cu care vor aborda programul. Apoi, ne vom uita la experiența pe care o au în music business. Nu e nevoie de un CV stufos, dar este esențial să aibă niște noțiuni minime despre industria asta, să știe ce e ala un manager de artiști și care e diferența dintre el și un agent de booking, de exemplu. Să fi lucrat în domeniu, chiar dacă doar pentru un internship de vară într-o casă de discuri sau doar ca managerul celui mai bun prieten. E important să se înțeleagă că nu e un concurs de talente, nu căutam fete care vor să se lanseze ca artiste în muzică și care își imaginează că dacă vin în programul ăsta le semnează Global Records 🙂 E un proiect pentru “music professionals”, pentru antreprenoare și femei din spatele scenei. Pe de altă parte, dacă o tânără artistă ambițioasă a decis că vrea să înțeleagă mai bine cum și-ar putea coordona singură cariera muzicală, cum și-ar putea fi propriul manager și agent, e binevenită în proiect. Practic, ne dorim să aducem în program 10 femei ambițioase, care înteleg că doar printr-un proces de învățare continuă poți evolua profesional într-un mod sustenabil. Apoi, odată încheiată perioada de înscriere, vom alege cele 10 participante care vor fi conectate fiecare cu câte un mentor. Aici ne vor ajuta cel mai mult răspunsurile lor din formular, pentru că vom ține cont de ce iși doresc să învețe, ce domenii din industrie le interesează cel mai mult, pentru a determina care dintre doamne le poate ghida cel mai bine. 

Io: Una funny și complicată. Ce faceți dacă există cereri și din partea bărbaților?

CS: Îi redirecționăm către Mastering the Music Business, conferința noastră dedicată industriei muzicale, care se întâmplă pe 31 august – 2 septembrie 2021 😊.

Io: Care-s zonele din industria muzicală pe care le vizați? PR, event coordinator, promotor, artist manager, artist și atât?

CS: Prin mentorii aleși vom acoperi aproape toate zonele: management, comunicare, PR de artiști (și underground și mainstream), PR de festivaluri, artiști independenți și selfmanagement, case de discuri, curatoriat în artele spectacolului etc. În plus, industria muzicală e genul acela de domeniu în care majoritatea profesioniștilor ajung să poarte mai multe pălării. Adică managerii sunt și agenți de booking, uneori funcționează și ca publisheri sau specialiști în digital marketing pentru artiștii lor. Nu în ultimul rând, în cadrul programului vom organiza și o serie de workshop-uri pentru a dezvolta abilitățile participantelor în direcții necesare pentru orice domeniu din music business și nu numai (de exemplu, negociere sau abilități de prezentare). 

Io: Cât durează treaba? Există vreo finalitate la acest demers? Vreun examen sau vreun show de final?

CS: Ne distrăm toată vara. Practic începem în luna mai cu primele întâlniri oficiale. Și închidem în septembrie. Nu promit niciun show momentan, nu vezi ce vremuri incerte pentru industria de evenimente trăim? 😊 Pe parcursul acestei perioade vor avea loc mai multe întâlniri de grup cu toate participantele și toți mentorii, workshop-uri, plus întâlniri unu la unu, fiecare participantă cu mentorul ei. 

Io: Știi că zona asta muzicală are și o parte de underground unde regulile nu-s prea multe. Crezi că  mentoring-ul va acoperi și zona asta?

CS: Dacă prin underground te referi la scena alternativă, cu siguranță o acoperim în programul nostru, mai ales prin prezența Iuliei Pop ca mentor. Iulia este co fondatoarea și PR manager la Overground Music, agenția care se ocupă de multe nume din underground, atât artiști consacrați, cât și la început de drum. 

Io: Care ar fi pentru tine și MMB semnul că programul și-a atins scopul?

CS: Reacțiile primite până acum și numărul de înscrieri ne arată deja că suntem pe un drum foarte bun, că era nevoie de o astfel de inițiativă în industria muzicală românească. Sigur că pe termen lung ne dorim să le vedem pe femeile din program evoluând profesional, conducându-și propriile business-uri sau ocupând funcții de leadership în agenții și case de discuri. Mi-ar plăcea ca peste câțiva ani să avem un program similar de mentorship în care unele dintre doamnele mentor să fie foste participante în MEWEM 2021. 

Io:La final, crezi că mai are vreun rost cavalerismul în industria asta?

CS: La bază, cavalerismul presupune un anumit tip de purtare, de atitudine, presupune loialitate și onestitate. Deci mai mult ca oricând e nevoie de cavalerism în industria muzicală 😊 

Io: Mulțumesc și succes!

CS: Mulțumesc și eu. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s